Uutisarkistoon

Uutiset

30.1.2018
Kirjoittaja Anna Karppinen

Tulevaisuuden lentoasemaa luodaan yhdessä yritysten kanssa

IDEASPRINTIT JA YHTEISKEHITTÄMINEN VAUHDITTAVAT KEHITYSTYÖTÄ

Uusilla ratkaisuilla parannetaan lentokentän palveluita ja toimintaa tavoitteena entistä tyytyväisemmät asiakkaat. BusinessOulun kehittämä IdeaSprintti on yksi työkalu kehitystyössä. OULLabsin yhteiskehittämisen työpajassa kehittäjäyritykset ovat esitelleet ratkaisuja ja saaneet käyttäjiltä palautetta. Voittajaratkaisuista Welapro Oy:n kehittämä Weela-kuntolaite valittiin pilotoitavaksi Oulun lentoasemalla, ja yhteistyö jatkuu myös muiden ratkaisujen kanssa.

-Yhteiskehittäminen on arvokasta tuotteen kehittymiselle ja yritykselle. Loppukäyttäjien palautteen avulla voidaan kehittää palveluita – pitää tietää ja tuntea asiakas ja se, mikä heille tuottaa arvoa. Työpaja oli hyvä tapa saada aitoa palautetta matkustajilta” kertoo Oulun lentoaseman päällikkö Liisa Sallinen Finavialta.

Oulun lentoasemaa kiinnostavia teemoja ovat muun muassa älykkäät tilaratkaisut, uudet maksutavat, sujuva liikennöinti lentoasemalle, älykkäät tunnistamismenetelmät sekä 3D-mallien hyödyntäminen lentoaseman palveluissa.

IdeaSprintin järjestämisestä Finavialle ovat vastanneet BusinessOulu, Oulun yliopiston OULLabs ja 6Aika Avoimet innovaatioalustat -hanke. Syksyn mittaan kehitystyön loppuvaiheeseen olivat päässeet mukaan niin kannettava kuntosali, 3D-mallinnus että tarvekartoitus ideoiden keräämistä ja asiakasymmärryksen kartoitusta varten.

Monipuolista
yhteiskehittämistä

Finavia IdeaSprintti –tilaisuuksissa kehittämiskohteita avattiin ensin haasteiden muodossa. Muutaman päivän työskentelyn jälkeen asiakasyritys valitsi pitchatuista ratkaisuista parhaat jatkokehittelyyn. Ratkaisun tarjoajat saivat nopean palautteen ideoistaan jatkokehitykseen. Parhaita ratkaisuja on viety eteenpäin yhdessä eri sidosryhmien kanssa OULLabsin yhteiskehittämisen mallin mukaisesti.

OULLabsin järjestämässä yhteissuunnittelun työpajassa matkustajat ja henkilöstö ovat yhdessä yritysten kanssa jatkokehittäneet ratkaisuja. Lisäksi on hyödynnetty OULLabsin sähköistä PATIO-alustaa käyttäjätarpeen alkukartoitukseen.

Oulun lentoasemalla käytiin innostuneessa yhteiskehittämisen työpajassa yhdessä läpi yritysten ideoita ja yritykset saivat hyödyllistä palautetta niin potentiaalisilta käyttäjiltä kuin Oulun lentoaseman päälliköltä Liisa Salliselta ja Finavian palvelukehitysyksikön päälliköltä Eero Knuutilalta sekä muilta Finavian edustajilta. Tilaisuuden sparraajina olivat OULLabsista asiantuntijat Sari Komulainen, Satu Väinämö sekä käyttäjätutkija Minna Pakanen.

Kevyttä lihashuoltoa
lentokentällä

Toimitusjohtaja Miikka Kurunlahti Welaprolta kertoi kannettavan kuntosalin mahdollisuuksista lentokentän Ideasprintti-tilaisuudessa. Lentomatkustajalle pieni kuntolaite voisi tuoda kaivattua helpotusta vaikkapa niskan ja hartioiden jumiutumiseen tai estää kipuja, kun lihakset saisivat kätevästi harjoitusta ennen lentoa.

Kurunlahti seurasi käyttäjien kokeiluja ja keräsi kommentteja. Tärkeitä asioita olivat muun muassa: Miten liikkeitten tekeminen sujuu? Miten käyttäjä lähestyy laitetta? Miten kevyen kuntoilulaitteen käyttö onnistuu joko ilman ohjeita tai hyvin lyhyen ohjeen kera? Mikä olisi paras sijainti laitteelle matkustajan kannalta?

Kurunlahti kiitteli ideasprinttien antia ja oli tyytyväinen siitä, että 6Aika-projektikoordinaattori Risto Kallio BusinessOulusta oli innostanut lähtemään mukaan.

-Finavia IdeaSprintti toimii loistavana tuotekehitysympäristönä Weela-kuntolaitteelle. Saimme kerättyä erittäin arvokasta käyttäjäkokemusta ja ideoita tuotteen jatkokehitykseen, kertoi Miikka Kurunlahti.

Helpotusta ruuhkaan
ja kiireeseen

CTO, ohjelmistoarkkitehti Toni Alatalo Playsignilta selvitti käyttäjäryhmän kanssa, mitä ominaisuuksia ja mitä palvelutarpeita lentoasemalla on 3D-mallille. Playsign tutkii sekä liikematkustamista että lomaan liittyvää matkustamista. Kiinnostavia kysymyksiä ovat muun muassa: Miten matkustaja selviää ruuhkasta ja kiireestä? Miten niistä johtuvaa stressiä voidaan ehkäistä tai lievittää?

Toni Alatalo kiitteli työpajaa, jossa mukana oli erityyppisiä käyttäjiä ja jossa sai välittömästi kommentteja ja hoksautuksia ideoista ja tarpeista.

– IdeaSprinttiin osallistuminen oli meille loistava kokemus: pääsimme keskustelemaan suoraan ison toimijan kanssa, mikä olisi muuten ollut hankala järjestää. Saimme palautetta ratkaisuumme sekä heiltä että loppukäyttäjiltä PATIO-ympäristössä ja työpajassa, kertoi Toni Alatalo.

Lentomatkustajalle
merkitykselliset asiat

Palvelumuotoilija Veera Suomalainen Exove Design Oy:stä puolestaan kävi läpi tarvekartoitusta, ideoiden keräämistä sekä asiakasymmärryksen kartoitusta. Muun muassa digitaalisia palveluita kehittävä yritys on kiinnostunut siitä, miten matkustajille voidaan kehittää merkityksellisiä palveluita palvelumuotoilun keinoin. Minkälaisia kokemuksia lentomatkustajilla on?

– Mitkä asiat lennolle valmistautumisessa ovat pakollisia rutiineja? Mitkä ovat merkityksellisiä asioita? kyseli Veera Suomalainen työpajalaisilta.

Matkustajalle tärkeitä voivat olla pienten asioiden kuten wc:ssä käynnin, ruokailun ja ostosten sujuvuus. Yksi matkustaja tulee lentokentälle autolla, toinen taksilla, kolmas bussilla. Miten check-in sujuu? Onko jonossa edellä olevilla matkustajille yhtä kiire lähtöportille kuin minulla? Työpajan kommentointi ja ideointi oli vilkasta – onhan meillä kaikilla kokemusta ja näkökulmia näistä lentomatkustamiseen liittyvistä, myös tunteita herättävistä asioista.

-Saimme loistavaa palautetta käyttäjiltä sekä sähköisen PATIO-työkalun, että Oulun lentoasemalla järjestetyn työpajan avulla, kertoi Veera Suomalainen.

Suuret tunteet pelissä

Lentokentällä koetaan paljon tunteita, niin lomafiilistä kuin epätietoisuuttakin. Lähtemisen lisäksi myös saapuminen liittyy lentomatkustamiseen, usein mausteena jälleennäkemisen riemu. Lentokentällä juostaan ja koetaan välillä kovaa kiirettä. Tärkeää kehitettävää siis riittää lentoaseman kiehtovassa maailmassa.

Yritykselle on suuri merkitys saada kontakti mahdolliseen isoon asiakkaaseen. Pääsy lentoaseman palvelukehitykseen olisi ollut käytännössä mahdotonta kehittäjäyrityksille ilman IdeaSprinttiä.

Työpaja oli huipentuma, siinä kehittäjäyritys tavoitti loppukäyttäjät ja siellä sai suoraa palautetta matkustajilta ja Finavian edustajilta. Finavian edustajat olivat mukana koko prosessin ajan ja näin päästiin kokeilemaan yhteistyön toimivuutta.

-IdeaSprintti on toimiva etenkin tuotekehityksen alkuvaiheessa olevalle yritykselle, jolloin yhteiskehittämisellä voidaan vielä vaikuttaa siihen, että tuloksena on käyttäjälähtöinen palvelu, kiteytti Exove Design Oy:n suunnittelujohtaja Aki-Ville Pöykiö.

-Osallistuminen IdeaSprinttiin asiakasyrityksen roolissa oli positiivinen kokemus Finavialle. Löysimme meille sopivan prosessin avulla Finavian tarpeita vastaavia, lupaavia tulevaisuuden lentoasema palveluita. Erityisen positiivinen yllätys oli hyvin järjestetty työpaja, jossa matkustajat olivat mukana antamassa palautetta ratkaisuista, kertoi palvelukehityksen päällikkö Eero Knuutila Finavialta.

Kehittäjäyrityksille on hieno mahdollisuus saada tuotteesta aitoa palautetta, ja parhaassa tapauksessa oma tuote tai palvelu tulee tuhansien matkustajien käyttöön.

Voittajaratkaisuista Welapro Oy:n kehittämä Weela-kuntolaite valittiin pilotoitavana Oulun lentoasemalla, ja yhteistyö jatkuu myös muiden ratkaisujen kanssa.

Sari Hyvärinen

Kategoriat

Uncategorized

Jaa